Prasketajoči ogenj noči
13. november 2013

Vsako leto 5. novembra širom Velike Britanije zagori tisoče velikanskih kresov. S to tradicijo se spominjajo noči, ko so pred okoli 400 leti ujeli moža z imenom Guy Fawkes pri poskusu, da bi razstrelil britanski parlament in ubil kralja.

A čeprav praznovanje Guy Fawkesovega neuspeha poteka le v Veliki Britaniji, lahko celoten svet uživa v podobnem prizoru! Če uporabite nekaj domišljije, lahko na tej fotografiji nočnega neba vidite kres - le-ta presega vse državne meje in lahko v njem uživajo ljudje vseh kultur! Rdeči oblak igra vlogo prasketajočega ognja, modro-bele zvezde pa so kot iskrice, ki švigajo iz plamenov.

V resnici so ta fantastični rdeči oblak plina in prahu ter naokrog posejane mlade zvezde del zvezdne kopice z oznako NGC 3572. Večina zvezd se ne rodi samih, ampak v kopicah. Približno istočasno iz istega oblaka plina in prahu nastanejo skupaj s številnimi sestrami. So približno enake starosti, a se zelo razlikujejo po velikosti, masi, temperaturi in barvi.

Življenska doba neke zvezde je zelo odvisna od tega, kako velika je, ko se rodi. Zvezda, ki ima 50-krat višjo maso od Sonca, bo živela le nekaj milijonov let, kar je precej manj kot naše Sonce, ki bo živelo okrog deset milijard let.

Zvezde, ki so veliko manjše od Sonca, lahko živijo bilijone let—veliko dlje kot je sedanja starost vesolja. Zaradi tega so zvezdne kopice, kot je NGC 3572, zanimive za astronome, ker so idealni laboratoriji za proučevanje zvezd v različnih stopnjah njihovega življenja in za odkrivanje, kako se zvezde razvijajo.

Samo okoli 10% snovi v oblaku, iz katerega je nastala ta kopica, bo uporabljeno za zvezde. Ostali plin in prah bodo postopoma odpihnili v vesolje močni zvezdni vetrovi, ki pihajo s teh svetlih, vročih, mladih zvezd.