Vremenska napoved za Galaksijo
29. januar 2014

"Pozdravljeni, tukaj je oddaja 'vreme v naši  Galaksiji'. Vaša dnevna vremenska napoved...Na planetu Zoltex si ne bi mogli želeti lepšega vremena. Trenutno je petdeset stopinj in jasno. Tekom dneva pričakujemo oranžno nebo, ponoči pa so možne manjše padavine v obliki metanovega dežja. Tako lepo vreme pa žal ne bo trajalo večno."

Ali bi to lahko bila prihodnost vremenskih napovedi? Verjetno ste že slišali vremenska poročila na televiziji ali radiu. V njih so uporabljene informacije, ki jih o našem vremenu zberejo sateliti v okolici Zemlje.

Ljudje so poslali vesoljska plovila tudi v druge dele Osončja in ta plovila nam pošiljajo podatke o razmerah na površju drugih planetov in lun (na primer, Mars Express je trenutno v tirnici okoli Marsa). Sedaj pa astronomi pričenjajo zbirati podatke tudi o vremenu na drugih svetovih, ki so daleč vstran od našega Osončja.

Znanstveniki so uporabili zelo močne teleskope, da so z njimi ustvarili doslej prvo vremensko karto rjave pritlikavke! S pomočjo domiselne tehnike so lahko ustvarili karto temnih in svetlih delov na njeni površini. Kmalu bomo lahko videli, kako na njej nastajajo oblaki, spreminjajo obliko in izginevajo — tako kot na Zemlji.

Rjavim pritlikavkam pravijo nekateri astronomi "neuspele zvezde". Za razliko od našega Sonca nikoli ne postanejo dovolj vroče, da bi v njihovih srcih zagorel jedrski ogenj.

Omenjeno rjavo pritlikavko so odkrili šele letos. Je del tretjega Zemlji najbližjega zvezdnega sistema, takoj za Alfo Kentavra in Barnardovo zvezdo. Rjave pritlikavke so zelo uporabne za proučevanje atmosfer mladih, orjaških planetov, ki so jim podobni, le da so rjave pritlikavke precej večje od planetov.

Jupitrova 'Velika rdeča pega' je pravzaprav velikanski hurikan, ki divja po tem planetu že vsaj od leta 1831 in bo morda divjal še mnoga stoletja!