Gradniki življenja na Zemlji
13. junij 2017

Naj ti povem neverjetno dejstvo: vsak posamezni atom v tvojem telesu je nastal v zvezdi pred milijardami let – kalcij v tvojih kosteh, železo v krvi in tudi zlato v nakitu, ki ga nosiš. Ali ni to zanimivo?

Ko zvezda umre, se snov, ki je prej gradila zvezdo, raznese po vesolju in tam reciklira. Iz nje nastanejo nove zvezde, planeti ali celo ljudje. Občasno se atomi lahko sestavijo skupaj, kot lego kocke, in tvorijo nekaj posebnega – organske molekule.

Organske molekule so gradniki življenja in sveta okrog nas. Nihče ne ve natančno, kako se je življenje začelo, eno pa je gotovo – ti drobni delci so imeli pri ustvarjanju sveta, kot ga poznamo, zelo pomembno vlogo.

Organske molekule najdemo v stvareh po vsej Zemlji, na dnu oceana in na vrhovih gora. Še vedno pa je skrivnost, kako so organske molekule prvič nastale v naravi na Zemlji. Znanstveniki še vedno iščejo odgovor na to vprašanje.

Zemlja in drugi planeti v našem Osončju so nastali iz snovi, ki je ostala po rojstvu naše zvezde – Sonca. Znanstveniki zdaj preučujejo zvezde, ki so danes take, kot je bilo kmalu po svojem rojstvu Sonce in iz opazovanj teh mladih zvezd iščejo odgovore in namige o izvoru organskih molekul.

In njihov trud je bil poplačan! Enega od gradnikov življenja so opazili v bližini treh zvezd, zelo podobnih Soncu, ko je bilo to še mlado. Organske molekule so našli v toplih oblakih kozmičnega prahu in plina, ki obdaja vsako zvezdo!

Kaj nam to pove? Obstajata dve glavni hipotezi o tem, kako je nastalo življenje na Zemlji. Po prvi hipotezi je življenje v celoti nastalo na Zemlji, druga pa pravi, da so nekateri gradniki nastali v bližini Sonca, še preden je nastala Zemlja.

Novo odkritje organskih molekul v bližini treh zvezd, podobnih mlademu Soncu, pritrjuje drugi hipotezi. Organske molekule iz oblakov nad mladim Soncem so lahko postale del kometov, ki se gibljejo v našem Osončju. Ti kometi bi lahko organske molekule prinesli na naš planet, kjer so potem privedle do izoblikovanja prvih življenjskih oblik.

Kot se zdi, te tri zvezde še kar naprej dajejo različne delce! Zadnje odkritje organskih molekul ni bilo prvo tako; sledilo je odkritju molekul sladkorja v bližini istih zvezd pred 5 leti.

Eva Kučiš