Dan asteroidov: pazi se kamnov, ki padajo z neba!
30. junij 2017

30. junija 1908 je preko jutranjega neba v odročnem delu Rusije švignila ognjena krogla. Nekaj sekund zatem je mirno jutro pretrgal zvok eksplozije. Ta je bila tako močna, da je z zemljo zravnala gozd na območju s površino enako površini mesta Tokio in pri tem uničila približno 80 milijonov dreves.

Tresla se je zemlja, pokala so okna in v 60 km oddaljenem mestu so ljudje čutili toploto, ki se je sprostila ob eksploziji.

Na srečo je bilo območje, kjer se je zgodila katastrofalna eksplozija, odmaknjeno in skoraj neposeljeno. Človeških smrtnih žrtev ni bilo.

Ta pripetljaj zdaj poznamo kot ‘dogodek Tunguška‘. Domnevamo, da je bil posledica eksplozije asteroida. Asteroid, velik kot dva sinja kita, je razneslo približno 10 kilometrov nad površjem Zemlje.

Od takrat je minilo 109 let. V tistih časih še nismo imeli dovolj znanja, da bi lahko napovedali takšne uničujoče dogodke. Danes pa asteroide, ki bi nas v prihodnosti lahko ogrožali, iščemo in spremljamo z več misijami.

Vsako leto 30. junija (ko je obletnica dogodka Tunguška) ljudje vsepovsod po svetu praznujejo mednarodni dan asteroidov. Dan je namenjen ozaveščanju ljudi o tveganju, povezanem s padcem asteroida na Zemljo. Predstavlja tudi priložnost za razpravo o tem, kako bi lahko to kozmično grožnjo čim bolj zmanjšali.

Vključi se!

Če želiš sodelovati ali pa se samo naučiti več o asteroidih, poglej seznam dogodkov ob dnevu asteroidov, ki se dogajajo po svetu. Seznam je na spletni strani asteroidday.org/event-guide/. Lahko pa se udeležiš tudi katere od naših aktivnosti.

Pridruži se lovu na asteroide in pomagaj označiti njihove tirnice skozi Osončje na spletni strani NEO in Asteroid Tracker.

Na Zemljo so v preteklost padli tudi večji asteroidi od Tunguškega. Eden od njih, asteroid Chicxulub, je pred 66 milijoni let povzročil izumrtje dinozavrov.

Manca Hribar