Popolnoma črn planet, ki požira svetlobo
15. september 2017

Iz sveta znanosti prihaja vesela novice – predvsem za volkodlake, vampirje in otroke noči. Odkrili so popolnoma črn planet!

Novoodkriti planet je eksoplanet. Eksoplaneti so planeti, ki krožijo okrog drugih zvezd daleč stran od nas in niso del našega Osončja. Do zdaj so odkrili že več kot 3500 eksoplanetov in nekateri od njih so zares čudni. Obstajajo svetovi, ki jih raztrgajo njihove zvezde. Obstajajo svetovi, ob katere udarja veter, ki piha s hitrostjo več kot 1500 kilometrov na uro. Obstaja celo planet, ki je pokrit z gorečim ledom!

Pravzaprav lahko rečemo, da so planeti, kot je naša Zemlja, prava redkost v vesolju.

Zakaj smo torej sploh vznemirjeni zaradi tega popolno črnega novoodkritega planeta? Zato, ker je neverjetno, da nam je sploh uspelo ugotoviti njegovo bravo.

Eksoplaneti so majhni in so zelo daleč. Zato jih zelo težko opazimo, skoraj nemogoče pa je z enostavnim opazovanjem ugotoviti kakršnokoli podrobnost.

Na srečo pa poznajo astronomi nekaj trikov.

Eksoplaneti ne oddajajo svoje svetlobe, ampak odbijajo svetlobo svoje zvezda (kot velja tudi za planete Osončja). Z analizo svetlobe, ki se  odbija od planeta, lahko ugotovimo veliko podrobnosti o planetu, tudi njegovo barvo.

Površina, ki je prekrita s snegom ali ledom, odbija veliko svetlobe. Temna površina, kot so na primer površine, prekrite s travo ali asfaltom, odbijajo manj svetlobe.

Novoodkriti planet je temnejši od svežega asfalta in vpije večino svetlobe, ki ga zadane. Od njegove površine se odbija le 10 % svetlobe, ki pade nanj. Da si lažje predstavljamo, kaj to pomeni, povejmo za primerjavo: naša Luna odbije dvakrat toliko svetlobe.

Barva planeta je povezana s temperaturo površine planeta. Temperatura površine novoodkritega planeta je več kot 2000 stopinj. Visoka temperatura vpliva na atmosfero planeta: prepreči tudi nastajanje oblakov, ki bi odbili več svetlobe.

Objekt, ki v našem Osončju odbije največ svetlobe, je Saturnova ledena luna Enkelad. Luna odbije le 14 % svetlobe, ki jo zadane, Enkelad pa je odbije več kot 99 %!

Nadja Šega