Svetleče nebo Jupitra
01. december 2017

Ljudje po svetu ob praznikih uživajo ob opazovanju ognjemetov, ne glede na to, ali je 5. november (Guy Fawkes night), 4. julij (dan neodvisnosti v ZDA), Kitajsko novo leto ali Divali (hindujski praznik svetlobe).

Nam pa narava postreže s še bolj navdihujočimi svetlobnimi spektakli. Zahvaljujoč magnetnemu polju, ki obdaja Zemljo, lahko ob močnem Sončevem izbruhu opazimo t.i. ‘‘avroro’’ (polarni sij).

Polarni sij sosvetleče zavese svetlobe, ki se ponoči raztegujejo čez nebo severnega in južnega pola. Avrora je pojav v ozračju planeta, ki obarva nebo v rdeči, modri ali zeleni barvi. Svetloba polarnega sija pa ni nujno samo vidna, temveč je lahko tudi rentgenska. Pojavlja se tudi okoli drugih planetov našega osončja. Fotografija prikazuje avroro v rentgenski svetlobi, ki razsvetljuje severni in južni pol Jupitra in smo jo opazili prvič.

Še pred kratkim smo mislili, da karkoli, kar zmoti  magnetno polje na enem delu planeta, vpliva na magnetno polje okoli celotnega planeta. Tako smo domnevali, ker sta avrori na obeh polih Zemlje vedno zrcalni sliki druga druge. Pri Jupitru pa to pravilo ne velja. Avrora na severnem polu Jupitra se obnaša drugače kot na južnem.

Avrora nad južnim polom Jupitra vsakih 11 minut odda blisk rentgenske svetlobe, skoraj kot ura natančno. Za avroro nad severnim polom Jupitra pa se zdi, da bliska rentgensko svetlobo povsem naključno. Astronomi danes še ne razumejo, kaj povzoroča to nenavadno vedenje Jupitrovega polarnega sija, jih pa ta uganka navdušuje in si prizadevajo, da jo razvozljajo.

Magnetno polje, ki obdaja planete, varuje planete pred vdorom nevarnih kozmičnih in Sončevih delcev. Magnetno polje okoli planeta pomaga ohraniti ozračje (atmosfero) planetov, da se ne izgubi v vesolje. Kot že vemo, življenje na planetu, ki nima  atmosfere, ni možno. Če opazimo avroro okoli planeta izven našega Osončja, to pomeni, da ima planet ozračje in magnetno polje. Za obstoj življenja je to oboje nujno in zato lahko na takem planetu iščemo tuje oblike življenja.

Vsako območje na Jupitru, obsijano s polarnim sijem, ima površino, ki je približno enaka polovici površine Zemlje!

Amadej Kobal in Barbara Rovšek