Voda na Luni
28. oktober 2020

Ko so se pred dobrimi 50 leti astronavti prvič izkrcali na Luni, so pričakovali, da bo njena površina popolnoma suha in da nikjer ne bo vode. Raziskave, opravljene v zadnjih 20 letih, pa so pokazale, da voda na Luni je. Zmrznjeno vodo (torej led) so že v preteklosti odkrili na mrzlih, senčnih in temnih delih Lunine površine; pretežno na njenih polih.

Pred kratkim pa so z NASE sporočili, da so s teleskopom SOFIA našli vodo tudi na delu Lunine površine, ki je obsijana s soncem. Ugotovili so še, da je vode več, kot so prej domnevali.

Teleskop SOFIA je zaznal molekule vode v enem od največjih Luninih kraterjev, kraterju Clavius, ki je na južni Lunini polobli in ga lahko opazujemo tudi z Zemlje.

SOFIA

Ime teleskopa SOFIA je kratica, ki pomeni Stratosferski observatorij za infrardečo astronomijo (The Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Je projekt, pri katerem sodelujeta NASA in Nemški vesoljski center (German Aerospace Center, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

SOFIA je poseben teleskop, ki ga okoli Zemlje na veliki višini - v Zemljini stratosferi (stratosfera je plast zraka med 15 km in 50 km nad Zemljino površino) - prenaša letalo Boeing 747SP. To letalo je podnevi od zunaj videti kot vsako drugo letalo, s katerim se kdaj peljemo na počitnice. Ponoči pa lahko odprejo vrata, ki so ob strani letala, da odkrijejo teleskopu, ki je v letalu, pogled na nebo.

Astronomi s teleskopom SOFIA raziskujejo nebo od leta 2010. Opazovali so komete, območja na nebu, kjer se rojevajo zvezde, središče naše Galaksije in še kaj.

Pogled v prihodnost

Odkritje nepričakovanih večjih količin vode na Luni je pomembno za prihodnja raziskovanja vesolja. Ljudje potrebujemo vodo za življenje in v primeru, če bodo na Luni kdaj prebivali ljudje, žeje ne bodo trpeli. Z vodo bi lahko vzdrževali živo okolje na Luni, iz vode pa lahko pridobimo tudi gorivo za vesoljska plovila in rakete. Odkritje vode zato podpira načrte človeštva, da bi nekoč lahko prebivalo na Luni in od tam opravljalo prihodnje raziskave vesolja!

Zdaj znanstvenike zanima, koliko vode je na Luni in kje natančno je ta voda. S teleskopom SOFIA bodo nadaljevali iskanje vode še na drugih osončenih področjih in raziskovali, kako je voda sploh prišla tja.

Slika: NASA/Daniel Rutter

Ta Space Scoop novica je osnovana na NASINEM sporočilu za medije.

Čeprav Luna ne oddaja svoje (vidne) svetlobe, lahko Luno (ko ni ravno mlaj) opazujemo v jasnih nočeh (in tudi podnevi) in je takrat lahko zelo svetla. Luno z Zemlje vidimo, ker jo obseva Sonce, ta svetloba pa se od Lunine površine odbija v vse smeri -- in tudi k nam na Zemljo.

Barbara Rovšek