Usain Bolt med asteroidi
25. avgust 2021

Pred nekaj dnevi so astronomi prišli do neverjetnega odkritja - odkrili so asteroid, ki je Soncu bližje kot katerikoli drug “vesoljski kamen”.

Z uporabo kamere Dark Energy (DECam) na štiri metrskem teleskopu Victor M. Blanco v Čilu je skupina raziskovalcev opazila asteroid, ki se okrog Sonca giba na razdalji 20 milijonov kilometrov. Za en obhod okoli Sonca potrebuje le 113 dni in je tako najhitrejši asteroid v našem Osončju!

Za primerjavo: Zemlja za en obhod okoli Sonca potrebuje eno leto (ali 365 dni), od Sonca pa je oddaljena 150 milijonov kilometrov. Novo odkriti asteroid 2021 PH27 je torej skoraj osemkrat bližje Soncu kot naš planet.

Sredi avgusta so astronomi Scott S. Sheppard (Institucija Carnegie), Ian Dell’antonio in Shenming Fu (Univerza Brown) raziskovali, kako so temna snov in galaksije porazdeljene v 107 bližnjih jatah galaksij, to je v večjih skupinah galaksij v vesolju. Asteroid 2021 PH27 so slučajno odkrili, ko so nekaj opazovalnega časa namenili iskanju manjših objektov v bližini Zemlje.

Za potrditev najdbe Soncu bližnjega asteroida je bilo pomembno tudi to, da so isti objekt opazovale še druge skupine astronomov na različnih observatorijih po svetu. Astronomi na Havajih, v Čilu in v Južni Afriki so z opazovanji potrdili, da je novo odkriti objekt res kilometer velik asteroid, ki je Soncu bližje kot katerikoli drug podoben objekt.

Astronomi na podlagi svojih ugotovitev sklepajo, da je tirnica asteroida 2021 PH27 nestabilna. Napovedujejo, da bo v prihodnosti asteroid trčil z Merkurjem, Venero ali Soncem, vendar pa temu dogodku najverjetneje ne bomo priča - minilo bi lahko kar nekaj milijonov let, preden bi asteroid trčil z drugim objektom.

Da bodo astronomi izvedeli več o nastanku in izvoru tega asteroida, bodo morali opraviti še kar nekaj opazovanj. To jim bo pomagalo tudi pri razumevanju prizemeljskih asteroidov, ki lahko predstavljajo nevarnost za življenje na Zemlji.

Slika: Umetnikova upodobitev prikazuje asteroid (zgoraj) in planet Merkur (spodaj)

Zasluge: CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva (Spaceengine)

Mrak (čas tik pred zahodom ali pa tik pred vzhodom Sonca) je najboljši del dneva za iskanje asteroidov, ki so bližje Soncu kot je naša Zemlja, predvsem takšnih, ki se nahajajo v smeri Merkurja in Venere. Oba planeta in objekti v njihovi okolici so namreč najbolje vidni med mrakom. Asteroid 2021 PH27 je eden izmed dvajsetih do zdaj znanih asteroidov razreda Atira. Takšni asteroidi imajo svojo celotno tirnico okoli Sonca znotraj Zemljine tirnice.

Katja Bricman