Spopad velikanov
04. oktober 2021

Ali vidite zamegljeno liso svetlobe v spodnjem levem kotu slike zgoraj? To je nepravilna galaksija NGC 1427A. Trenutno se po vesolju giba z neverjetno hitrostjo 2,2 milijona kilometra na uro.

V prihodnosti bo galaksija NGC 1427A čelno trčila z dvema svetlima galaksijama v središču zgornje slike, z galaksijama NGC 1399 in NGC 1404. Ti dve galaksiji sta eliptični galaksiji in spadata v jato galaksij, ki jo poznamo pod imenom Peč (Fornax ali Furnace). Ta skupina galaksij je relativno blizu naši Galaksiji - od Zemlje je oddaljena le 60 milijonov svetlobnih let.

Galaksiji NGC 1399 in NGC 1404 sta med svetlejšimi v svoji skupini in se zaradi gravitacijske sile vedno bolj približujeta ena drugi. Med približevanjem postaja gravitacija vedno močnejša, zato galaksija NGC 1399 (zgornja galaksija na sliki) počasi “srka” plin iz galaksije NGC 1404 (spodnja galaksija na sliki).

Vse galaksije na sliki so sicer videti majhne, a naj vas to ne zavede: v vsaki od njih je na milijarde zvezd!

Čudovita slika zgoraj je bila posneta s kamero Dark Energy (DECam), eno izmed najzmogljivejših kamer za širokokotno slikanje na svetu. Kamera ima 570 milijonov slikovnih točk (običajen pametni telefon ima 10 milijonov slikovnih točk) in je del projekta Dark Energy Survey. Med različne zanimive dosežke kamere DECam spada tudi odkritje skoraj 300 novih pritlikavih galaksij v jati galaksij Peč.

Slika: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA Zahvala: Obdelava posnetkov: T.A. Rector (University of Alaska Anchorage/NSF’s NOIRLab), J. Miller (Gemini Observatory/NSF’s NOIRLab), M. Zamani (NSF’s NOIRLab) & D. de Martin (NSF’s NOIRLab)

Kamera DECam se uporablja predvsem za posnetke velikih polj na nočnem nebu, kar raziskovalcem pomaga pri razumevanju struktur v vesolju na večjih razdaljah. Takšni in podobni instrumenti na observatorijih pomagajo pri iskanju zanimivih objektov na nebu, ki jih astronomi kasneje podrobno preučijo z različnimi teleskopi.

Katja Bučar Bricman