Tamamen Olağandışı Ötegezegenler!
13 Eylül 2011

Dünya üzerindeki bazı yerler olağan dışıdır: dondurucu sıcaklıkları, güneş ışığının ulaşamadığı derin denizleri, ateşli volkanlarının derinlikleriyle Kuzey ve Güney Kutuplar. Yine de bu yerlerden hiçbiri Evrende buluan bazı gezegenlerdeki yakıcı koşullara benzemiyor.

Örneğin, Chandra adlı bir X-ışın uzay teleskopunu kullanan gökbilimciler yörüngesinde dolandığı yıldızın X-ışın radyasyonu ile tahrip edilen uzak bir gezegen buldular. X-ışın radyasyonu Güneş'ten yeryüzüne gelen miktarın tam 100,000 katı kadar yoğundu!

Bu gezegene Güneş Sistemi dışında bulunduğu için, 'güneş-dışı gezegen' ya da kısaca 'öte-gezegen' denmektedir. Jüpiter'den 3 kat daha ağır olan bu ötegezegen, Dünya'nın 1000 katı ağırlığındadır. Ayrıca yıldızına Dünya'nın Güneş'e olan uzaklığından daha yakındır, bu nedenle doğrudan bu yoğun X-ışın yangın hattında bulunmaktadır.

Bu ötegezegen hakkında daha fazla şey öğrenmek için gökbilimciler Chandra uzay teleskopu ile alınan verileri yerde bulunan Çok Büyük Teleskop adlı başka bir teleskopla birleştirdiler. Bunu yaparken, gökbilimciler X-ışın radyasyonunun gezegende her saniye 5 milyon ton maddeyi yok ettiğini de keşfettiler! "Bu gezegen yıldızı tarafından neredeyse pişiriliyor" diyor gökbilimci Sebastian Schroeter.

Yeryüzündeki olağan dışı koşullarda yaşayabilen bakteri gibi yaşam formlarına ekstre-mo-filler adlı veriliyor. Evrende daha zorlu koşullarda yaşayan yabancı ekstremofilleri de bulabilecek miyiz?