Anormal Davranış
19 Şubat 2020

Gökyüzündeki parlak bir yıldız biraz garip davranmaya başladı ve astronomlar bunu fark etti.

Astronomlar sönmekte olan yıldız Betelgeuse'ün (Beetle-Juice gibi okunur) Orion takımyıldızında fotoğrafını çekti. Yıldızın parlak ışığı sönmekle kalmıyor, aynı zamanda şekli de değişiyor.

Betelgeuse ortalama boyda bir yıldızdı, tıpkı Güneşimiz gibi. Fakat Betelgeuse yaşlandıkça yakacak hidrojen yakıtı bitti ve büyüyüp kırmızılaşarak bir kırmızı dev yıldıza döndü. Eğer Güneş'imizi bu yıldızla değiştirirsen, Jüpiter'e ulaşacak kadar geniş!

Betelgeuse gözlemciler için gece gökyüzünde bir işaret ışığı olmuştu fakar geçen yılın sonlarına doğru dönmeye başladı (yıldızın sadece bir ayda nasıl söndüğünü burada görebilirsiniz). Betelgeuse şu an normal parlaklığının yaklaşık %36'sında, çıplak gözle bile fark edilebilecek bir değişim.

Bir sürü astronomi meraklısı Betelgeuse'ün sönmesini yakında patlayabileceği anlamına gelip gelmediğini merak etti. Tüm kırmızı süper devler gibi Betelgeuse de bir gün süpernova olarak bilinen patlamalı bir ölüm geçirecek. Bu patlamalar Evren'deki en enerjili olaylar arasında ve o kadar parlaklar ki bir galaksinin tamamından daha parlak olabilirler!

Fakat astronomlar bunun şu an olduğunu düşünmüyor. Betelgeuse'ün garip davranışının fotoğraflarının arkasında olan takım yıldızın gayet aktif olup yüzeyinin soğuduğunu düşünüyor.

Astronomi hayranları da bilim insanları da bu benzeri görülmemiş sönmeyle ilgili haber almayı bekliyordu.

Görsel: ESO/M. Montargès et al.

Güneş'imiz de bir gün Betelgeuse gibi bir kırmızı dev olacak - ama 5,000,000,000 yıl sonraya kadar değil!