Yakından bakıldığında inanılmaz bir manzara
18 Mart 2021

Görkemli sarmal bir galaksi olan Messier106'yı eğer gece gökyüzünde görebiliyor olsaydık çok çok küçük görebilecektik, boyutu kol mesafesinde tuttuğumuz bir kuruştan bile daha küçük olacaktı.

NGC 4258 olarak da bilinen  Messier106, galaksi komşuluğumuzda olmasına rağmen eğer ışık hızında seyehat edebiliyor olsaydık bile yolculuk inanılmaz uzun olurdu: oraya varmamız 20 milyon yılımızı alırdı!

Çıplak gözle gökcisimlerini belirli bir uzaklığa kadar gözleyebiliriz, bu yüzden de gökbilimciler gökyüzünün ihtişamını bakmak için büyük ve güçlü teleskoplar kullanırlar.

Araştırmacılar, ABD Arizona'daki Nicholas U. Mayall 4-metre Teleskobunu kullanarak tam da bunu yaptılar - Messier 106'nın şimdiye kadarki en iyi foroğraflarını çektiler ve gerçekten çok güzel görünüyor!

Galaksinin kalbinde, gaz ve toz yiyen, inanılmaz hızlarda dönen , kırmızı gaz fışkırtan enerjik süper kütleli bir kara delik var. Şimdi orada neler olduğuna dair daha iyi bir fikrimiz var. Hubble Uzay Teleskobu bile Messier 106'nın merkezini bu kadar net göremedi!

Standart Mumlar

Messier106 galaksisi evrenin büyüklüğünü ölçmek için önemli bir ölçektir çünkü Sefeid Değişen yıldızlarını içermektedir. Bu gökcisimleri "kozmik ölçü" olarak kullanılmaktadır. Gökbilimciler, bu yıldızların parlaklıklarını iyi bilindiği için bu nesnelere "standart mumlar" diyorlar.

Bilim insanları bu standart mumların gerçek parlaklığı ile bu nesnelerin Dünya'dan bizim için ne kadar parlak göründüğüyle karşılaştırıyorlar. Bu şekilde bu nesnelerin - Messier 106 galaksisi gibi -  bizden ne kadar uzakta olduğunu ölçebilirler.

Gökbilimciler, daha iyi gözlemler yapmak için teleskoplarını bu şekilde ayarlıyor - tıpkı daha iyi görmek için göz doktoruna gidip gözlüklerimizi değiştirmemiz gerektiğini öğrendiğimizde olduğu gibi!

Sefeidler veya Sefeid Değişenleri, düzenli olarak parlaklaşan ve kararan bir tür titreşen yıldızlardır. Astronomide çok yaygın olarak standart mumlar olarak kullanılırlar ve kendi galaksimiz olan Samanyolu'nun yanı sıra Evrendeki daha uzak galaksilerde de bulunurlar. Cepheids'deki değişkenlik ve parlaklık dönemi arasındaki ilişkiyi keşfeden Amerikalı kadın astronom Henrietta Swan Leavitt'di.