Neuvěřitelný pohled zblízka
18. března 2021

Kdybychom pouhým okem byli schopni na obloze vidět velkolepou spirální galaxii označovanou Messier 106, byla by opravdu velmi malá. Ve skutečnosti by se zdála menší než korunová mince držená v natažené paži.

Galaxie Messier 106 (nebo M106), známá také pod označením NGC 4258, není v našem galaktickém sousedství. I kdybychom mohli cestovat rychlostí světla, byla by tam cesta mimořádně dlouhá a trvala by celých 20 milionů let.

Na pohled daleko a hluboko do prázdnoty vesmíru nám bohužel pouze naše oči nestačí a tak astronomové používají velmi velké a výkonné teleskopy.

Pomocí 4 metrového dalekohledu Nicholase U. Mayalla v Arizoně ve Spojených státech provedli vědci právě to a pořídili vůbec nejlepší snímek galaxie M106. A vypadá skvěle!

Srdcem galaxie je supermasivní černá díra požírající energetický plyn a prach, která zároveň chrlí červené husté proudy plynu jež rotuje okolo černé díry neuvěřitelnou rychlostí. Nyní tedy máme lepší představu o tom, co se tam děje. Ani Hubbleův vesmírný dalekohled nemohl pozorovat střed galaxie M106 tak jasně!

Standardní svíčky

Spirální galaxie Messier 106 je zvláště důležitá, protože se v ní vyskytují proměnné hvězdy typu cefeidy. Jde o jeden z objektů, které se používají jako tzv. „kosmický metr“ k měření vzdáleností ve vesmíru. Astronomové nazývají tyto objekty „standardní svíčky“, protože je dobře známá jejich svítivost.

Vědci následně porovnají skutečnou jasnost těchto standardních svíček s tím, jak jasné tyto objekty pozorujeme u nás na Zemi. Tímto způsobem mohou měřit, jak daleko od nás tady "dole" tyto objekty jsou. Třeba jak daleko je galaxie M106.

Astronomové zdokonalují své teleskopy stejně jako když my jdeme na kontrolu k očnímu lékaři a zjistíme, že potřebujeme nové brýle!

"Cool" zajímavost

Tzv. cefeidy jsou typem pulzujících proměnných hvězd, které pravidelně střídají svou jasnost. Jsou v astronomii velmi běžně používány jako tzv. standardní svíčky a existují nejen v naší vlastní galaxii, v Mléčné dráze, ale i ve vzdálenějších galaxiích po celém vesmíru. Byla to americká astronomka Henrietta Swan Leavittová, která u cefeid objevila vztah mezi periodou a svítivostí.

Obrázek