Küçülen Fırtınanın Gizemi
08 Ağustos 2019

Bu yıl Dünya'nın farklı yanlarındaki bölgeler olağanüstü hava durumu koşulları gördü, fakat hiçbiri Güneş Sistemi'ndeki en büyük fırtına kadar olağanüstü değil. Gaz devi Jüpiter ünlü Büyük Kırmızı Leke'nin sahibi. Bu devasa fırtına bilim insanları için bir gizem çünkü her yıl küçülüyor.
Jüpiter Dünya'dan 100 kat daha büyük! Bu devasa gezegen Güneş Sistemi'ndeki diğer tüm gezegenlerin iki buçuk katı ağırlığında. Aynı zamanda bir sürü gizeme de ev sahipliği yapıyor.
Jüpiter gazlardan oluşan ve küçük teleskoplarla bile görünen bulut kemerlerinden oluşuyor. Bu gaz devi aynı zamanda Hubble Uzay Teleskopu gibi büyük teleskoplarla da görünebiliyor. Hubble Uzay Teleskopu Jüpiter'deki Büyük Kırmızı Leke'nin güzelliği ve gizemini ortaya koyan bir fotoğraf çekti: kırmızı bulutlardan oluşan Dünya'dan daha büyük devasa bir fırtına.
Büyük Kırmızı Leke'nin fırtınası 150 yılı aşkın sürüyor. Hubble Uzay Teleskopu fırtınayı uzun yıllardır izledi ve gittikçe küçüldüğünü keşfetti. Hatta fırtınanın genişliği her yıl neredeyse 1000 kilometre azalıyor - Büyük Kanyon'un iki katından daha uzun! Astronomlar bunun neden olduğunu ya da fırtınanın neden kırmızı olduğunu bilmiyor!
Jüpiter aynı zamanda kahverengi veya beyaz oval ya da daireler olarak görünen başka fırtınalar da bulunduruyor. Bu fırtınalar sadece birkaç saat ya da birkaç yüz yıl sürebilir. Jüpiter'in rüzgarları saatte 650 kilometre hıza ulaşabilir: bir tornado'dan üç kat daha hızlı!
Hubble Uzay Teleskopu Büyük Kırmızı Leke ve diğer fırtınaların gizemini çözmek için Jüpiter'i izlemeye devam edecek.

Jüpiter'in 79 bilinen ayı var!