Chybějící planety Tatooine
29. června 2021

Pokud jste fanoušky Hvězdných válek, jistě si pamatujete úžasný pohled na dvojí východ a západ slunce na Tatooine, domovské planetě Luka Skywalkera. Ve skutečném životě jsou planety velikosti Země možná mnohem častější, než si myslíme. A podobně jako Tatooine se jich spousta může nacházet mezi dvěma hvězdami nebo ve dvojhvězdných (binárních) systémech.

Astronomové nedávno zjistili, že nám spousta z těchto vzdálených světů uniká. Vzhledem k tomu, že nejméně polovina všech hvězd ve vesmíru je spojena do binárních systémů, mohly by "skrývat" mnoho planet, o kterých nevíme.

Má to dobrý důvod, protože planety ve dvojhvězdných systémech je poměrně obtížné spatřit. Jedna z technik hledání planet, kterou astronomové nejčastěji používají, se nazývá „tranzitní“. Měří se při ní snížení jasnosti hvězdy způsobené stínem, který planeta vytvoří, když přechází před hvězdou. Pokud je v okolí druhá hvězda, je změna jasnosti první hvězdy mnohem hůře pozorovatelná.

Mise NASA s názvem TESS dosud objevila 131 exoplanet, přičemž v současné době se zkoumá více než 4 000 kandidátů na potvrzení. Ale co když jich je ještě více? S touto otázkou na mysli využil tým astronomů dvojici dalekohledů observatoře Gemini, aby se na objevy sondy TESS podíval s lepším rozlišením. Hádejte, co našli? Mnoho hvězd, které vypadají jako jediné jasné světlo daleko ve vesmíru, jsou ve skutečnosti binární systémy!

Poté, co to tým zjistil, porovnal velikosti planet, které běžně obklopují jednu hvězdu, s těmi, které obíhají kolem binárních systémů. Zatímco kolem jednotlivých hvězd obíhají planety různých velikostí, kolem binárních systémů pozorujeme pouze velké planety. Proto se astronomové domnívají, že kolem dvojhvězd je mnoho planet o velikosti Země, které se nám zatím jen nepodařilo spatřit.

Dalším zajímavým zjištěním této studie je, že u dvojhvězd, které jsou blízko sebe, je menší pravděpodobnost, že budou hostit planety než u těch, které jsou od sebe vzdálenější. Možná se planety netvoří kolem hvězd, jež jsou příliš blízko svých hvězdných sousedů.

K potvrzení těchto zjištění budou muset astronomové provést další studie s využitím různých technik. Rozhodně se však jedná o skvělý krok k pochopení toho, jak se planety jako třeba Tatooine rodí a vyvíjejí!

Obrázek: Na obrázku je částečně skrytá planeta, která se topí ve světle dvojhvězdného systému.

Kredit: M: Da Silva: Mezinárodní observatoř Gemini/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva.

"Cool" zajímavost

Jak napovídá její název, observatoř Gemini (blíženci) má dva dalekohledy. Gemini North se nachází na Mauna Kea na Havaji a je ve výšce 4 200 metrů nad mořem, což je téměř polovina výšky Mount Everestu! Gemini South se nachází na Cerro Pachón v chilských Andách ve výšce asi 2 700 metrů. Oba dalekohledy dohromady mohou pozorovat celou oblohu!

Obrázek