Mavrica zvezd
09. avgust 2011

Pred davnimi, davnimi časi v galaksiji daleč, daleč proč je svetlo sijalo na milijarde zvezd. Če hitro prevrtimo naprej do današnjega dne – neverjetnih 35 milijonov let kasneje – je svetloba teh zvezd končno prečkala vesolje in dosegla Zemljo. Svetloba je hitrejša od vsega drugega v vesolju, a vendarle za svoje potovanje skozi vesolje potrebuje čas. Po tem epskem potovanju se zdi edino prav, da so svetlobo ujeli astronomi in naredili to čudovito novo fotografijo oddaljene galaksije.

Na fotografiji lahko vidite, da je barva galaksije v središču drugačna kot v njenih zunanjih delih. Galaksija je videti bolj rumena in oranžna proti središču (astronomi pravijo, da je "rdečkasta"), medtem ko je v zunanjih delih modra. Tako je zaradi barve zvezd, ki jih najdemo v teh predelih galaksije. Starejše zvezde so bolj rdeče kot mlajše zvezde in živijo v središču galaksije. Mlade zvezde so modre in živijo vstran od središča.

Toda ko pogledate nočno nebo, zakaj je večina zvezd videti belih, ne pa tako lepo različnih barv? To je posledica tega, da je svetloba z večine oddaljenih zvezd do tačas, ko pride do nas, že tako šibka, da detektorji za barve v naših očeh ne delujejo. Zato te zvezde gledamo samo v črno-beli tehniki! Le nekaj najsvetlejših zvezd vidimo z barvnim vidom, kot sta na primer rdeča zvezda Betelgeza in modra zvezda Rigel, ki ju obe najdemo v ozvezdju Orion.

Zvezde so različnih barv mavrice: modre, rumene, oranžne in rdeče – nekatere zvezde pa so tudi zares bele. Ni pa zvezd, ki bi bile videti zelene!