אגדה קוסמית ותגלית אסטרונומית
28 ביולי 2022

האם שמעתם אי פעם על הסיפור המקסים שנקרא טנבטה? זהו סיפור אהוב מאוד שסביבו נערכות חגיגות בתרבויות אסיאתיות כמו התרבות היפנית - ויש לו הרבה משותף עם תגלית אסטרונומית חדשה.

Tanabata הוא סיפורם של שני אוהבים, אוריהימה וקנגיו, שיכולים להיפגש רק ביום השביעי של החודש השביעי בכל שנה. על פי המיתולוגיה היפנית, בני הזוג מיוצגים על ידי שני כוכבים מצדדים מנוגדים של שביל החלב שלנו: וגה (אוריהימה), מקבוצת הנבל, ואלטאיר (קנגיו), מקבוצת הנשר. כמו האוהבים, שני הכוכבים נראים יחד רק פעם בשנה – במילים אחרות, יש להם מפגש מאוד מאוד קצר.

באמצעות טכנולוגיות ביג דאטה והטלסקופSubaru  מהמצפה האסטרונומי הלאומי של יפן (NAOJ), צוות של אסטרונומים הצליח לזהות תופעות שמשתנות במהירות גדולה כמו המפגש של אוריהימה וקנגיו. תופעות אסטרונומיות שמשתנות כל כך מהר – תוך יום, למשל – נקראות 'Transients' (ארעיים). על ידי התבוננות ב -20 מהם בסוף 2020, צוות NAOJ הבחין בתופעה אחת מיוחדת, המכונה: MUSSES2020J (AT 2020afay), שנראית כמו סופרנובה.

הצוות הציע כינוי חדש לתופעות כמו MUSSES2020J: 'fast blue ultraluminous transients' (FBUT).  , או בעברית: 'ארעיים אולטרה-זוהרים כחולים מהירים' (FBUT). האירועים האלה כל כך חזקים וקורים כל כך בפתאומיות, שאסטרונומים חושדים שחורים שחורים, או כוכבי נויטרונים יכולים להיות מעורבים בכך – אבל מה שקורה ואיך זה קורה הוא עדיין תעלומה שאסטרונומים חוקרים.

עובדה מעניינת

המילה 'MUSSES' בכינוי MUSSES2020J מגיעה מראשי התיבות של פרויקט בשם: MUltiband Subaru Survey for Early-phase Supernovae (MUSSES). פרויקט זה עסק בתצפיות בארעיים המתפתחים במהירות עד יום אחד לאחר התרחשותם.

תמונה