Jocul numelor cosmice
19 August 2015

Ai un animal de companie? Cum se numește? (Dacă nu ai un animal de companie, imaginează-ți cum l-ai numi în caz că ai avea unul). Acum imaginează-ți că acesta dă naștere la 10 pui. Ce nume o să le dai? Acum imaginează-ti că acești pui, fac la rândul lor câte alți 10 pui. Ce nume o să le dai?

Dacă ar fi să continuam cel mai probabil în curând o să rămâi fără opțiuni pentru nume. Imaginează-ți cum ar fi să dai nume la toate minunățiile de pe cer. Ai nevoie de o imaginație fără margini. Doar câteva sute dintre cele mai strălucitoare obiecte au primit nume tradiționale, cum ar fi Jupiter, Bellatrix, sau Andromeda. Marea majoritate însă sunt etichetate cu un mix de litere și cifre.

Este asemănator unui catalog de cumpărături unde literele reprezintă coordonatele pentru catalog, iar cifrele numărul paginilor. De exemplu, grupul de galaxii din acestă imagine are numele nefericit de IC4651.

Acest grup a fost înregistrat în Catalogul Index-ilor de unde și initialele de IC (iîn engleză Index Catalogue). Numărul care urmează după IC este modul în care putem găsi grupul în catalog. De exemplu, acest grup de galaxii a fost cel de-al 461-lea obiect listat in Catalogul Index-ilor.

Astronomii înregistrează numele, locația și caracteristicile obiectelor astronomice de foarte mult timp. Primul catalog cosmic a fost creat în urmă cu circa 4000 de ani de către babilonieni. Noi  obiecte continuă a fi catalogate. In 2014, astronomii au făcut un catalog cu peste 84 de milioane de stele din galaxia noastră, Calea Lactee (Milky Way)!

Unul dintre cele mai faimoase cataloage astronomice poarta numele de Catalogul Messier. Pentru a descoperi cele mai frumoase 110 obiecte din acest catalog, participă la jocul Messier Bingo care poate fi găsit la lcogt.net/messierbingo/