Pomysł na Badanie Ciemnych Planet
27 czerwca 2012

Astronomowie użyli nowej techniki, by ujrzeć światło pochodzące od planety krążącej wokół odległej gwiazdy. Pamiętajcie jednak, że planety świecą o wiele słabiej niż ich macierzyste gwiazdy, więc odkrycie to jest jednym z największych osiągnięć ostatních miesięcy.

Do tej pory odkryto prawie 800 egzoplanet (czyli takich planet, które znajduja się poza Układem Słonecznym). Ze względu na to, że takie globy są bardzo daleko wydają się nam bardzo ciemne, stąd astronomowie nie mogą obserwować większości z nich przez teleskop. Dlatego naukowcy badają gwiazdy i szukają pewnych odchyłek w ich jasności czy też niewielkich ruchów, jakie wykonują spowodowanych przez istnienie planety wokół nich.

Astronomowie szczególnie cenią planety, które przechodzą przed tarczą gwiazdy. Takie obserwacje przynoszą wiele informacji na temat odległych globów. Światło gwiazdy przechodzi bowiem przez atmosferę planety zanim dotrze do Ziemi. W świetle tym jest więc ukryta informacja o składzie planetarnej atmosfery, którą naukowcy starają się wydobyć.

Problemem jest to, że planet, które przechodzą na tle innych gwiazd jest niewiele. Wymaga to bowiem ułożenia Ziemi, planety i doległej gwiazdy w jednej linii, co zdarza się nieczęsto.

Ostatnio naukowcy opracowali nową technikę pozwalającą na rejestrowanie światła pochodzącego od ciemnej planety, która nie przechodzi na tle tarczy swej macierzystej gwiazdy. Pozwoli to na badanie atmosfer odległych planet, które jeszcze nie tak dawno wydawały się nam tylko elementami scenariusza filmu fantastycznego!

Ciekawostka

Jeśli obca cywilizacja obserwowałaby naszą planetę z odległych części Kosmosu, Ziemia byłaby 10 miliardów razy ciemniejsza niż Słońce!

Ilustracja