Arheologii Universului
12 Aprilie 2012

Astronomii  și arheologii (ca Indiana Jones) au o mulțime de lucruri in comun:  și unii, și alții se caută indicii pentru a înțelege evenimentele din trecut. Cu toate acestea, în timp ce arheologii trebuie să intre adânc sub pământ pentru a găsi fosile și ruine, tot ce trebuie să facă astronomii este să privească cerul în timpul nopții. Atunci când ne uităm la obiectele de pe cerul nocturn, le vedem așa cum arătau ele când lumina emisă de aceste obiecte și-a început lunga călătorie prin Univers spre noi!

Acesta însemnă că fiecare imagine a cerului ilustrează de fapt o părticică din istoria Universului. Să luăm acestă fotografie recentă ca exemplu:  ne arată urmările coliziunii a două mari grupuri de galaxii (galaxy clusters în engleză). Coliziunea a rezultat în unirea grupurilor de galaxii, pentru a forma ceea ce numim acum Musket Ball Cluster. În acestă fotografie astronomii au colorat unele părți în albastru și unele în roz, pentru a ilustra tipurile de material galactic ce au fost identificate.

Nu este prima dată când astronomii observă coliziunea a două grupuri de galaxii. Noutatea este dată de faptul că imaginile anterioare surprind urmările acestor evenimente la circa 200 de milioane de ani după ce s-au produs, în timp ce acestă fotografie a grupului Musket Ball a fost făcută la circa 700 de milioane de ani după coliziune.

Imaginea va da astronomilor informații importante despre efectul pe termen lung a unei coliziuni de mare amploare.  De exemplu, nu se știe încă dacă astfel de coliziuni ajută sau îngreunează formarea de stele noi, sau dacă au efecte neglijabile asupra fenomenului.

Cele mai vechi fosile descoperite pe Pamânt datează de acum 3,4 miliarde de ani, în timp ce luminii de la Musket Ball i-a luat 5.1 miliarde de ani ca să ajungă la noi!