Niech moc będzie z Tobą!
17 grudnia 2012

Ta piękna galaktyka, przedstawiona na zdjęciu, jest częścią systemu trzech galaktyk, związanych wzajemnie siłą grawitacji. Grupa ta nosi nazwę ,,Tryplet Lwa''. Idealny spiralny kształt tej galaktyki został rozciągnięty przez jej sąsiadów. Jest ona dłuższa po prawej stronie, widzisz to? Jest tak, ponieważ te trzy galaktyki bez ustanku szarpią się nawzajem.

Grawitacja jest czymś, o czym często wspominamy, mówiąc o astronomii, ponieważ odgrywa ona istotną rolę w kształtowaniu Wszechświata. Jest to siła, która powoduje, że obiekty obdarzone masą wzajemnie się przyciągają. To dlatego nie spadamy z Ziemi, chociaż jest ona kulista. Im cięższy jest obiekt, tym mocniej przyciąga inne ciała. Dlatego też grawitacja na Ziemi jest silniejsza niż na Księżycu, i dlatego ludzie czują się lżejsi, spacerując po Księżycu (około sześć razy lżejsi!). Również dlatego astronauci mogą unosić się w przestrzeni kosmicznej z dala od planet i gwiazd.

Grawitacja nie tylko trzyma ludzi na Ziemi, utrzymuje ona również planety w naszym Układzie Słonecznym, wiążąc je ze Słońcem. Utrzymuje ona razem gaz, pył i miliony gwiazd w naszej Galaktyce (Drodze Mlecznej). Nawet galaktyki nie wędrują w przestrzeni kosmicznej samotnie, istnieją gromady związanych ze sobą galaktyk. Droga Mleczna jest jedną z 40 galaktyk w naszej gromadzie! Tryplet Lwa jest znacznie mniejszym systemem, składa się jedynie z trzech galaktyk. Zdjęcie całej gromady możesz obejrzeć tutaj.

Ciekawostka

Nie myl grawitacji z magnetyzmem. Magnetyzm, podobnie jak grawitacja, jest niewidzialną siłą, powodującą wzajemne przyciąganie obiektów. Jednak działa ona tylko ze szczególnymi rodzajami materii, ponadto może również odpychać od siebie ciała.

Ilustracja